Zoals eerder gemeld door Maluku4Maluku zal het jaar 2020 een bijzondere en historische jaar worden, met name omdat het jaar 75 jaar Vrijheid is.

 

Naast het feit dat ook op 25 april 1950 op het eiland Ambon gebruik gemaakt werd door het afgesproken zelfbeschikkingsrecht, die door internationale afspraken was vastgelegd met de Staat der Nederlanden in een leidende rol. Niemand kon voorspellen dat het corona-virus dit historische jaar zou gaan beheersen. De 70 jaar en 75 jaar doorkruiste elkaars wegen in Nederland binnen de Molukse samenleving. De week voor de viering van Nationale Dodenherdenking op 4 mei werden er filmpjes in Molukse wijken en of steden waar veel Molukkers wonen gemaakt. Dit als een teken van solidariteit met de personen die waren opgepakt na een vlaggenactie, op zaterdag 25 april 2020. Door het feit dat Molukkers nu min of meer veel thuis zijn, viel dit eindelijk eens op, want het gebeurd vaker. Helaas werden er ook in twee Molukse woonwijken vlaggen van een land verbrand, Maluku4Maluku keurt dit af! Neemt hier ook in totaliteit afstand van!

Met name politieke partijen die zichzelf links noemen, hebben niets gedaan tegen schendingen van mensenrechten op het Molukse volk. Ondanks dat wordt er nog vaak afgegeven op Molukkers die een andere politieke voorkeur hebben aangemeten. Een vorm van democratisch recht wat een mensenrecht is.

Vlagvertoningen onschuldige vreedzame protestacties(die ook in Tibet werden gedaan) op de Molukken, Nederlandse overheid doet niets en dat al twintig jaar. Behalve voor Tibet, een land die geen binding heeft binnen de 75 jaar Vrijheid met de Nederlandse samenleving. Onze frontman Reawaruw heeft er in het verleden heel veel over geschreven, benoemde de problematiek die tussen 1998 en 2002 als schendingen van mensenrechten, misdaden tegenover de mensheid, en volkerenmoord. En duidelijk geen RMS strijd. Omdat er strijdende partijen waren die dat uitvoerden onder de namen Laskar Jihad en Laskar Muhadjin, waren dat genoeg redenen om het een Jihad-strijd te benoemen. Maar zijn stukken( toen op www.dlm.nl ) werden niet breed binnen de Molukse samenleving gedragen in Nederland.

 

Het vreemde tegenwoordig is dat men zich als persoon of personen wil profileren op met name sociale-media, ziet men eindelijk mensen van de luie stoel afkomen. In combinatie met het verplicht thuis zijn in verband met corona. Het is een goede ontwikkeling voor het aandacht vragen van problemen op het gebied van schending van mensenrechten. Maar de vraag blijft openstaan, zal de Molukse samenleving dit volhouden. Want wat gaat er gebeuren nadat we uit de coronacrisis volgend jaar zomer 2021 zijn.

Wat gaat er gebeuren dat onze eerste generatie KNIL veteranen / Ambonezen afgemaakt gaan worden binnen het rapport van het onderzoek die geleidt word door het NIOD. Het tussenrapport komt in september 2020 en alles ziet er naar uit dat alle Ambonezen en Nederlandse Indië-gangers  bestempeld gaan worden als oorlogsmisdadigers. Er is een groot schimmenspel aan de gang die men niet zo maar herkent, ook zijn er miljoenen gemeenschapsgelden mee gemoeid. Maar daar komt Maluku4Maluku deze week op terug.

Zondag 17 mei tussen 17.00 uur – 18.00 uur interview van George Louhenapessy met Maluku4Maluku frontman / voorzitter Leo Reawaruw op Amsterdamse internetradio CBA7 te beluisteren via www.cba7.nl 

Maluku4Maluku vraagt zich af of dan ook alle generaties of nazaten van KNIL Ambonezen een vuist gaan maken, in andere kwesties die na de zomer gaan afspelen. Maluku4Maluku is heel actief met het binnenhalen van de militaire ereschulden, en de graven van de eerste generatie te gaan bestempelen als “bijzondere Nederlandse graven”. Maar ook de erkenning van 350 vergeten kinderen en 150 vergeten moeders, en de belangen voor 300 families in Indonesië die ook nazaten zijn van de KNIL Ambonezen.  Deze groep van 300 families zijn verenigd in de groep AmNed Basodara Gandong. En natuurlijk de zoveelste schending van mensenrechten binnen het KNIL Ambonezen dossier, het twintig jaar een volk “statenloos” te laten zijn. Mogelijk komen er nog meer akeligheden binnen het dossier naar voren, maar Maluku4Maluku heeft alles daar voor klaargezet om dit aan de kaak te stellen.

Mr. Michael Ruperti – veteraan – Cleerdin & Hamer Advocaten Amsterdam
Mr. Vincent Dolderman- ex-officier Landmacht – Dolderman Letselschade Advocaten
Drs. Rob Remie – veteraan – Dolderman Letselschade Advocaten
Mr. Aimee Timorason advocate Cleerdin & Hamer Advocaten / voorzitter Maluku4Maluku Leo Reawaruw maken ook deel uit van Maluku4Maluku advocatencollectief

Niet alleen met een professionele advocatencollectief, maar ook met een stevig netwerk aan relaties die ons steunen(voorbeeld steunbetuiging FNV). Heeft u zich al aangemeld als eerste of tweede generatie van de KNIL Ambonezen? Dat kan nog steeds:

KNIL PAYBACK AANMELDPROCEDURE – OPENSTAANDE MILITAIRE ERESCHULD & ZORG/NAZORG

Ook dienen wij met ons allen rekening te houden dat in het historisch jaar van 75 jaar Vrijheid, de eer en roem van onze KNIL Ambonezen en al hun wapenbroeders( Indië-gangers en oorlogsvrijwilligers en van welke landsaard dan ook) op het spel gaat staan. Daar later meer over!

Nationale Dodenherdenking 4 mei op de Dam in Amsterdam is op een totaal andere manier herdacht, en zal zeker de geschiedenisboeken ingaan. Voor Maluku4Maluku niet omdat het zonder publiek was, maar omdat de koning de koningin Wilhelmina bekritiseerde. Wilhelmina die zelfbeschikkingsrecht introduceerde bij de Ambonezen, Maluku4Maluku is bezig een stuk hier over te schrijven wat duidelijkheid hierin gaat verschaffen. Want binnen de Molukse samenleving is men niet op de hoogte van alle ontwikkelingen die leidde naar 25 april 1950, zelfs de leidinggevende zogenaamde politieke personen zijn maar half op de hoogte. Daarom zijn de resultaten de afgelopen 70 jaar zeer matig. Maar laat het duidelijk zijn dat Maluku4Maluku  zich daar niet mee bemoeit, politieke kleur is een democratisch recht en een keuze van de persoon. En iedereen heeft recht op de waarheid! Voor ons als Maluku4Maluku telt dat wij een bloed en een volk zijn! Let wel ongeacht politiek voorkeur!

Omdat wij als Molukse volksbeweging vinden dat wij op 4 mei op de Dam bij het Nationaal Monument onze slachtoffers, en verzetshelden, en veteranen(en wapenbroeders) respect moeten brengen. Is Maluku4Maluku met een kleine delegatie vlak na de officiële herdenking naar het Nationaal Monument gegaan. De keuze is genomen om met een kleine delegatie te gaan omdat wij met respect daar onze eer willen brengen aan iedereen die heeft geleden, en nog steeds lijdt aan de gevolgen van de laatste wereldoorlog. Daar hebben wij als Maluku4Maluku twee herdenkingslichten aangestoken voor de KNIL Ambonezen nu vertegenwoordigd als Molukse samenleving(dus voor alle generaties) in Nederland, en voor het Molukse volk buiten Nederland(met in gedachten de 350 vergeten kinderen en 150 vergeten moeders en AmNed Basodara Gandong)!

 

Binnen de Indische netwerken werken wij alleen nog maar samen met de Federatie Indische Nederlanders, dit omdat alle andere Indische organisaties de term “Molukkers” misbruiken om hun naam sterker te maken bij de overheid. Daarmee ook subsidies willen binnenslepen voor de Indische en Molukse samenleving, terwijl zij allen geen mandaat hebben gekregen van Molukkers. Op de vraag of zij tweehonderd handtekeningen kunnen laten zien van Molukse families durven ze geen antwoord te geven. Maluku4Maluku vind de nieuwe ontwikkeling ook raar dat de Molukse samenleving in de magazine Pindah als onderdeel van de  Indische kwestie wordt weggezet. Net zoals er nu een regionale Nederlandse journalist ineens de woordvoerder is van een van de onderdelen van de Molukse politiek. Kunnen wij als volksbeweging Maluku4Maluku niet serieus nemen. Er verschijnen ook van Indische personen ook stukken op het internet wat wij niet serieus kunnen nemen, totale onzinverhalen over de bersiap-periode. Met vermeldingen dat alleen Indische slachtoffers te betreuren waren, en het getal van slachtoffers wordt ook nog eens doodleuk verhoogd naar een onzinnig aantal.

Dan is er ook de zogenaamde Indische derde of vierde generatie, die zogenaamd opkomen voor hun volk en vaderland. Ineens roepen ze dat alle militairen inclusief de KNIL Ambonezen(waaronder ook de Korps Speciale Troepen onder leiding van Kapitein Westerling) allemaal oorlogsmisdaden hebben gepleegd. De vraag moet men zichzelf stellen waarom hun eerste voorouder naar het voormalige Nederlands-Indië ging. Om voedselbank op te starten? Onderzoek dat maar eerst, en wanneer je met jouw Nederlandse naam onze KNIL Ambonezen / veteranen en hun wapenbroeders wilt afmaken? De meest duidelijke voorbeelden zijn Michael van Zeijl(verklaarde eigenlijk dat Sinterklaas doodgeschoten moest worden in Dokkum)  en Lara Nuberg( Gewoon een Indisch meisje)! Moet je jezelf niet afvragen of je niet als een NSB-er afgeschilderd dient te worden, net zoals de mensen die heulden met de Duitsland en Japan. Trouwens eerdergenoemde personen dragen een Nederlandse achternaam, wat is jouw volk en wat is jouw vaderland? Een identiteitscrisis die verwarring en frustraties brengt van deze personen behoeft niet over de graven van Nederlandse veteranen waaronder de KNIL Ambonezen gegoten te worden. Laat onze eerste generatie met rust of ze nu leven of niet! Ga je Nederlandse voorouder die naar belandde eerst maar onderzoeken, en kom daarna maar terug met jouw commentaar!

Trouwens ze praten namens hun volk? Welke Nederlanders of Indonesiërs? Ze mogen hun ouders of grootouders vragen wie ze uit het eilandenrijk hebben geschopt! En? Het huidige Indonesië wil alleen handel bedrijven met Nederland en het verleden zo laten zoals het was, een bewijs wordt dagelijks geleverd! Reis maar eens af naar de erevelden daar, ze worden met veel eer en respect schoon gehouden! Er zijn geen politieke leiders in Indonesië die er een halszaak van maken, omdat zij ook beseffen dat in een strijd of oorlog niemand schone handen heeft. Ook weten zij dat er genoeg bewijsmateriaal is over de “bersiap” waar duizenden doden te betreuren zijn door hun aangestuurde groeperingen.

 

Zondag 17 mei tussen 17.00 uur – 18.00 uur interview van George Louhenapessy met Maluku4Maluku frontman / voorzitter Leo Reawaruw op Amsterdamse internetradio CBA7 te beluisteren via : 

http://cba7.nl/

Jammer genoeg slepen zij ook nog in hun zoektocht naar hun valse identiteit zelfs enkele kinderen of kleinkinderen mee van onze eerste generatie(KNIL Ambonezen)! Namen behoeven wij tot nu toe niet te benoemen als Maluku4Maluku. Maar na  5 mei Bevrijdingsdag 2020 in het jaar van 75 jaar Vrijheid is daar verandering ingekomen. Toen kregen wij als Molukse volksbeweging Maluku4Maluku de trailer onder ogen te zien van de film die in september gaat verschijnen “De Oost” van ene Jim Taihuttu. Taihuttu brengt in de trailer een leugenachtig beeld de zogenaamde “rode baretten” of te wel Korps Speciale Troepen(KST), binnen de KST vlak na de Tweede Wereldoorlog bestond de manschappen uit 90 % uit Ambonezen. De leugenachtige beeldmateriaal in de trailer is nu al een regelrechte belediging van onze eerste generatie die opdrachten uitvoerden.

Kapitein Westerling lees eerst maar het laatste boek van mr. Bauke Geersing over de Sulawesi-kwestie

 

Het is daarnaast ook een totale bevuiling van alle gesneuvelden die op de erevelden in Indonesië liggen. Maluku4Maluku weet dat op een van de erevelden ook een oorlogsgraf ligt die de familienaam Taihuttu, Jim Taihuttu mag ons allen vertellen in zijn komende interviews wie dat is! En waarom hij daar ligt, daar boven op mag hij gaan vertellen wat de voorouders van zijn moeders kant hebben gedaan in de Tweede Wereldoorlog.

 

Nogmaals Maluku4Maluku zal deze week terugkomen met een grotere verklaring op de film “De Oost” van Jim Taihuttu, maar roept nu alvast op:

BOYCOT JIM TAIHUTTU!

Reactie op “Herdenkingslichten voor Maluku Nederland & Maluku wereldwijd op 4 mei 2020

  1. Een heel indrukwekkend betoog. Echt de spijker op zijn kop.
    Vader is KNIL-militair getrouwd met Hitipeuw en met de Molukse adat opgegroeid. De RMS-vlag, die ik van mijn oom heb gekregen, heeft in Moordrecht gewapperd. Ik zal jullie zeker gaan volgen. Ga zo door. Mena Moeria.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *