De stellingname die Maluku4Maluku inneemt in het KNIL Ambonezen dossier is: Wanneer je recht op iets hebt, moet je dat in Nederland ophalen. Niemand gaat aan jou geven. Dit geldt ook voor wensen die je hebt in Nederland daar moet je voor inzetten, maar ook moet je het vragen. Want vraag je het niet? Dan krijg het je het zeker niet en nooit!

Daarom is er vanaf dit jaar volop inzet geweest en nog steeds richting burgemeesters en wethouders in gemeenten waar Molukse woonwijken en of oude (concentratie)kampen waren. Want de vraag of de begraafplaatsen van onze eerste generatie, en de graven vanuit de kindersterfte van de barakken, een bijzondere status dienen te krijgen. Moeten we daar neerleggen, en wanneer er meerdere dit hebben gedaan. Kunnen we de stap maken naar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om een landelijke regeling te vragen. Tijden zijn  veranderd binnen de Molukse samenleving in Nederland. Door de winstpunten die de volksbeweging Maluku4Maluku heeft behaald de laatste jaren, denken meerdere van ons zo er over. Natuurlijk ook dat men de presentaties(of vergaderingen) hebben meegemaakt in verschillende regio’s van Nederland. Maluku4Maluku is een echte volksbeweging van en door het volk. Het is dan ook prijzenswaardig dat bijvoorbeeld een persoon als Pius  Sarkol uit Helmond een week geleden het initiatief nam om Maluku4Maluku te contacten, en te vragen of wij een presentatie wilden gaan houden in zijn wijk. Natuurlijk gaat Maluku4Maluku naar Helmond, en Pius Sarkol heeft met medewerking van Stichting Ain Ni Ain zaterdag 12 september 2020 in elkaar gedraaid.

Opgeven moet in verband met Covid19

https://www.facebook.com/events/2663107707265834/

 

Presentaties horen er bij! Wanneer men de bewegingen ziet in de Molukse en Indische samenlevingen in Nederland, moet men helaas concluderen dat wij de enige zijn die dit continue doen. Wel raar want men zegt tegen de buitenwacht wij vertegenwoordigen een groep vanuit een samenleving. Maar deze groep mag niet een presentatie krijgen, en daar ook vragen stellen.  De vraag moet gesteld worden, of zij wel degelijk een groep vertegenwoordigen. Want steunbetuigingen via een opmerking op Facebook zegt natuurlijk niet veel. Het gaat om mandaat en of machtigingen van mensen uit jouw doelgroep. Maar ook om transparant te zijn naar de achterban. Hier mogen Molukse en Indische organisaties over na gaan denken. Komt er natuurlijk ook nog een andere verhaal om de hoek kijken, dat is dat men steeds wederom verhalen opduiken van Indische organisaties die ook menen te kunnen spreken namens de Molukse samenleving. Vorig jaar augustus hebben wij als Molukse volksbeweging hun opgeroepen dit niet meer te doen. Want zij hebben geen mandaat om dit te doen. Zelfs hun allen een email verzonden, met het verzoek dit te gaan bevestigen. Geen antwoord, en dan willen spreken over samenwerking en respect naar elkaar toe moeten wij tonen? Hoezo dan? Kunnen wij over na gaan denken, maar kunnen we dan na een jaar een leesbevestiging krijgen? Waarop? Lees het volgende:

Misbruik Molukse samenleving (ook bij Nationale Indië herdenking)

Maluku4Maluku neemt ook niet de opmerkingen serieus van alle organisaties en of personen die toen zijn aangeschreven. Maar nog niet eens beleefd kunnen zijn om een email terug te schrijven. Onterechte hoogmoedswaanzin, en mogelijk denken ze nog steeds dat Molukkers niet voor hun zelf kunnen opkomen. Het is jaren geweest dat Indische organisaties met leden van de overheid in Den Haag spraken. Molukkers werden niet toegelaten! Ook niet door Indische organisaties. In de gesprekken noemden ze soms ook de Molukse samenleving, zonder vooroverleg. Maar ook nooit zonder presentatie! Zo konden ze subsidies binnenslepen over onze ruggen als Molukse samenleving. Dat is voorbij want Maluku4Maluku is zoals men dit noemt een grassroot volksbeweging, met voor het volk(doelgroep) presentaties(vergaderingen).

Grassroots (“graswortels”) is een Engelse term voor politieke processen die aan de basis worden ontwikkeld. Vaak betekent dit dat burgers in plaats van beleidsmakers initiatieven ontwikkelen en beslissingen nemen. Ook activisme  vanuit gemeenschappen valt onder het begrip grassroots.

Men moet nu niet gaan denken dat Maluku4Maluku tweespalt wilt maken binnen het dossier waar wij als samenlevingen in vermengd zijn. Maar wij kunnen het nooit accepteren dat er Indische organisaties en of personen het volgende op het internet schrijven #2020Geen75JaarVrijheid ! Dit is een regelrechte belediging voor alle gevallenen die op de erevelden in Indonesië liggen begraven. Maar ook alle burgerslachtoffers die ergens anders liggen begraven worden deze beledigd. Moeten we ook niet vergeten de mensen die fel verzet hebben gepleegd tegenover de Japanse bezetter in de Tweede Wereldoorlog! Maar ook voor iedereen die families hebben verloren ten tijde van de wereldoorlog. Zaterdag 15 augustus gaan wij bloemen leggen in Amsterdam voor al deze groepen, om hun te eren en respecteren. 

Dat wij het een verlengstuk gaan maken aan het vernederen en beledigen van veteranen die zich niet meer kunnen verdedigen, omdat ze nu als moordenaars en of oorlogsmisdadigers worden weggezet door onder andere NIOD Amsterdam is een logisch verhaal. Want wat men vergeet is dat veel veteranen nadat ze tegen Japan en of Duitsland hebben gevochten na 15 augustus gewoon weer hun opdrachten uitvoerden voor de Nederlandse driekleur.  Iets meer respect is wel op zijn plaats! Kapitein Westerling was actief ook in het bevrijden van Nederland tegen Duitsland(praat niemand over raar maar waar!). Vooral door de extreem-links en NSB(lijkend) uitingen van zogenaamde historici en of onderzoekers. Want het is wel heel makkelijk oordelen en mogelijk veroordelen 70-75 jaar na dato als “burger”. Niet wetende is wat oorlogssituaties met vuurcontacten zijn.  Men ziet het overal tijdens de oorlog ook eerst zijn ze de grootste helden, maar na jaren van vrede? Dan komen de aasgieren, terwijl ze vergeten zijn dat er voor vrede is gevochten. Het is makkelijker kritiek te leveren, dan de oorlog in te gaan! En verzet plegen? Daar zijn zulke mensen veel te laf voor! 

Lafbek en onderzoeker Remy Limpach beweert dat in KNIL DNA racisme zit, moet hij in onze gezicht vertellen.

Waarom Maluku4Maluku een oproep doet om naar Amsterdam te gaan is een logische gevolg. Na jaren op een normale manier contact te hebben gehad met de Indische kopstukken van de organisatie van de herdenking in Den Haag, en op geen enkele positieve wijze ook antwoord te krijgen. Gaan wij onze eigen weg volgen. Trouwens de kopstukken liggen op dezelfde lijn als de NSB(lijkende) onderzoekers. Maar ook Molukse organisaties laten zich in de luren leggen door hun zogenaamde experts, een voorbeeld is natuurlijk Fridus Steijlen die de Molukse wijken ziet als verleden tijd die wij moeten vergeten en opgeven. Steijlen zit ook aan de onderzoekstafel als zogenaamde expert Molukse geschiedenis inclusief KNIL Ambonezen. Gelukkig staan er meer Molukkers op met andere ogen naar de Molukse experts kijken, want het spel om de subsidies daar willen zij wel de eer en reputatie voor op het spel zetten van onze eerste generatie.

Zij allen willen helemaal niet dat KNIL Ambonezen daar een prominente rol gaan vervullen tijdens de herdenking in Den Haag, ene Yvonne van Genugten zei in een telefoongesprek dat Molukkers te politiek zijn. Grappig dat zij algemeen directeur is van het Indisch Herinnering Centrum in Den Haag is, want volgens ons dient ze de bedankbrief van koningin Wilhelmina maar eens moet bestuderen.

Bedankbrief speciaal voor de “Ambonezen”

 

 

Hun agenda is een politieke, een om via de politiek subsidies binnen te slepen voor hun eigen eer en roem. Het Molukse Museum die daar nu ook onderdak krijgt? Is een ondergesneeuwd kindje van Yvonne van Genugten en haar netwerk. Het lijkt wel op een tweede hands boekenwinkel, en al een paar jaar is alles opgeslagen in dozen. Daar kan een nieuwe directeur niets aan veranderen, want het netwerk van Yvonne van Genugten zal hij voor moeten buigen, alsof zij een Japanner is. Daarin zit ook het verhaal van het afmaken van oorlogshelden naar moordenaars van onze (groot)vaders. Let wel dit geldt voor een ieder die als militair actief is geweest in het voormalig Nederlands-Indië maar ook oorlogsvrijwilliger tot en met dienstplichtigen van Nederlandse bodem. Zaterdag 15 augustus is een dag om stil te staan aan 75 jaar vrijheid wereldwijd ten aanzien van de Tweede Wereldoorlog. Men mag geen enkele andere onderwerp binnen deze dag gaan vermengen. Nu is er ineens een expert ene Thom Hoffman die Black Lives Matter als modeverschijnsel er in mengt, schandaliger kan niet zou men kunnen stellen. Dat men dit nog serieus kan nemen. Net zoals ineens ene Laura Nuberg wordt genoemd als deskundige? Zoals eerder aan haar gevraagd, in dat deel van de wereld bepaalt jouw vader jouw afkomst. Dus over welk volk praat ze waar ze deel vanuit wilt gaan maken. Over welke slachtoffers wilt ze gaan praten? Over Molukkers of Timorezen en of de vele slachtoffers onder de Papua bevolking? Nuberg moet eerst maar aan ons verklaren wat haar eerste voorouder daar deed, waren ze voedselpakketten aan het uitdelen? Geldt ook voor ene Ben Bot ze praten namens de zogenaamde samenleving uit het Nederlands-Indië maar stammen jullie achternamen daar vandaan? De herdenking van 15 augustus dient aangepast te worden? Daar is Maluku4Maluku voor maar dan wel in overleg met de bevolkingsgroepen die echt hun roots daar hebben!

Ook willen ze met hun allen de militairen gaan veroordelen? Het is makkelijk oordelen en veroordelen in vredestijd, en vanuit de ogen gezien van een burger. Die nog nooit onder vuur heeft gelegen. Maar dezelfde burgers moeten eens gaan beseffen dat voor vrijheid is gevochten. De militairen waren buiten hun verantwoording om vaak vanaf 1942 tot en met 1949 actief voor Nederland. Zelfs gelijk na de ontberingen vanuit de Japanse strafkampen, moesten zij gelijk weer een uniform aantrekken. Maar wie schrijft daar over? Zij allen hebben uitgevoerd alle opdrachten vanuit de Nederlandse Staat en of regering, in elke oorlog zijn excessen gedaan door alle strijdende partijen. Alleen hier in Nederland willen ze alleen de Nederlandse veteranen als enige partij die excessen heeft uitgevoerd de schuld geven. In 75 jaar Vrijheid dit is een regelrechte belediging maar tevens ook een oorlogsmisdaad in vredestijd! Het lijkt wel op Black Lives Matter dictatuur ruimte voor discussie of andere inzichten is niet mogelijk! 

De dag voor 15 augustus is altijd een herdenking in het gebouw aan het Binnenhof in Den Haag, voor de Indische wereld. Jazeker, de Molukse wereld is nooit uitgenodigd geweest, want dan zijn de KNIL Ambonezen of te wel Nederlandse veteranen niet nodig! Alleen wanneer er over subsidies wordt gesproken, en dan nog! Geen enkele inspraak en of winst voor onze samenleving. Jazeker, racisme komt overal voor! Ook tijdens herdenkingen! Maluku4Maluku zal de dag van te voren in de gaten gaan houden, want personen die #2020Geen75JaarVrijheid die zullen toch wel wegblijven? Of is hun eer en roem belangrijker dan hun standpunt! Wij verwachten hun ook niet bij ons in Amsterdam deze zaterdag, want wij gaan met gelijkgestemden een bloem leggen. Zij dienen maar zelf iets te verzinnen voor hun selecte en kleine groepje. Maluku4Maluku ziet er naar uit om Theodor Holman zaterdag te ontmoeten die nu Federatie Indische Nederlanders heeft versterkt als bestuurslid.

Maluku4Maluku via Sunset March naar Amsterdam met publieksvriendelijk protestsignaal

KOM ZATERDAG NAAR AMSTERDAM ! HERDENK EN LEG EEN BLOEM TE ERE VAN SLACHTOFFERS EN VERZETSHELDEN EN VETERANEN!

https://www.facebook.com/events/2672009539783506/

 

Reactie op “Publieksvriendelijke protestsignaal voor onze (groot)vaders die veteranen zijn en geen moordenaars!

  1. Kami keluarga besar Maluku Belanda Veteran KNIL DI Indonesia Ikut Berduka cita Mendalam Atas Meninggalnya Semua Pejuang Semoga arwah mereka di terima di sisi Allah Bapa.Kami Anak anak Dan cucu Mendukung Hak KNIL MALUKU.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.